Reggel a Duna TV-ben
Gyárfás Dorka: …Perjéssy-Horváth Barnabás a vendégünk, mindketten debreceni diákok voltak, csak az a különbség, hogy Perjéssy-Horváth Barnabás ezt meg is írta egy könyvben, ami itt van a kezemben…
Ignáth Márk: Én meg mélyen titkolom, hogy milyen volt az…
Gy. D.: – Kollégium blues címmel.
I. M.: – Szervusz, jó reggelt!
Perjéssy-Horváth Barnabás: – Szervusztok!
Gy. D.: – Szerintem osszátok meg egymással a tapasztalataitokat.
I. M.: – Szerintem nem az az érdekes, hanem aki nem volt debreceni diák.
Gy. D.: – Igen, tényleg, tehát ez a könyv mennyire a te élményeidből készült, tehát mennyire önéletrajzi ihletésű, és mennyiben regény vagy fikció?
P-H. B.: – Ez teljesen önéletrajzi regény, viszont fiktív elemekkel. Nehéz lett volna egy memoárban összefoglalni a korszak lényegét. Azt hiszem, hogy egy regény sokkal jobban visszaadja a kor hangulatát, a korabeli Debrecent, a nyolcvanas évek hangulatát, ezt az ősi, nagy múltú kollégiumot. Majdnem ötszáz éves már ez az iskola, s olyan tanítványai voltak, mint Csokonai Vitéz Mihály, Ady Endre, Móricz Zsigmond, Kölcsey Ferenc, Arany János, hogy csak a legnagyobbakat említsem. És ebben az időszakban, a nyolcvanas években, amikor mi oda jártunk, akkor…
Gy. D.: – Ti átéreztétek ezt, ezt a patinás hangulatot?
P-H. B.: – Átéreztük, átéreztük, benne volt a falakban ez a nagy múlt, és mi ebbe az iskolába bevittük a saját kultúránkat, ezt a tömegkultúrával fertőzött, úgymond kultúrát, és együtt élt egymás mellett ez a hagyományos világ és az újabb idők világa. Ezenkívül a rendszerváltás előszelét lehetett már érezni abban az időszakban.
Gy. D.: – Ez a könyv egy kicsit beleillik abba a retrodivatba, ami most dívik itt, nemcsak Magyarországon, szerte a világban, tehát, hogy felidézi például a szocializmus utolsó éveit és ezeket a fiatalokat, akiket már a politika nem érdekel. Erről szólt például a Moszkva tér című film.
P-H. B.: – Így van, nagyon sokan érzik, hogy már vissza lehet tekinteni, ez egy húszéves távlat már, amikor vissza lehet már tekinteni arra korszakra, amit ifjúságunk legszebb éveinek tekinthetünk, legalábbis ez a korosztály. De nagyon érdekes, hogy az idősebb generáció is nagyon szereti olvasni, tehát nagyon olvasmányos, „olvasóbarát” könyv. És amikor Nyilas Misi azt mondta, hogy ő nem akar debreceni diák lenni, akkor úgy gondoltam, hogy én megfordítom ezt a dolgot, és hogyha valaki ezt a könyvet elolvassa, akkor elmondhatja, hogy debreceni diák szeretnék lenni. Remélem legalábbis.
I. M.: – Mennyire sajátságos az a közeg, amit mondjuk, ha egy szóval szoktak jellemezni, akkor azt mondják, hogy cívisváros. És ez megjelenik-e ebben a regényben valamennyire?
P-H. B.: – Megjelenik a korabeli Debrecen. A cívisváros, az egy történeti kategória, de nyilván a hétköznapokat is jellemzi. Azt hiszem, hogy ez egy sajátos sziget, nemcsak Debrecen sziget, hanem maga a kollégium is sziget. Ez azt jelenti, hogy nagyon sok olyan sajátos értékkel bír az a világ ott, Debrecen és a kollégium, ami máshol nem annyira tűnik ki, tehát nagyon sok sajátossága van. Most nem mennék bele egy történeti értekezésbe.
Gy. D.: – Nem, hanem inkább arra kérlek, hogy ezt magyarázd el, hogy ezek a képsorok hogy jönnek ide, mert te hoztad őket.
P-H. B.: – A regénynek a kerete tulajdonképpen a Kántus angliai útjának – amikor egy nemzetközi kórusversenyen vettünk részt, és meg is nyertük, 1984-ben – az archív felvétele. És a La Manche-on készült ez a snitt.
Gy. D.: – Mintha százéves lenne…
P-H. B.: – Igen, és ott vagyok jobb oldalt.
Gy. D.: – Az te vagy?
P-H. B.: – Igen, ez a bizonyos angliai utazás keretezi a regényt is. A La Manche-on indul a történet, aztán flashbackkel egy évet visszaugrunk, és végigmegyünk egy tanéven, amikor bemutatom az iskola működését, a különböző kalandokat, diákszerelem, tanulás, kollégiumi zenekart alakítottunk, énekeltünk a nagy hírű, nagy múltú Kántusban, és aztán a regény végén visszaérünk újra a La Manche csatornára, és gyakorlatilag egy teljes évnek lehetünk a tanúi.
Gy. D.: – Neked ez az első könyved?
P-H. B.: – Ez az első regényem. Írtam drámákat, verseket, novellákat. Három drámámat játszották is Debrecenben amatőr színpadok, viszont utána egy hosszú időszak eltelt, amikor nem írtam semmit, és aztán előálltam ezzel a regénnyel. Úgy érzem, eljött az ideje, megértem arra, hogy egy regényt letegyek az asztalra.
Gy. D.: – Hát letetted. Köszönjük szépen!
I. M.: – Köszönjük szépen!
P-H. B.: – Én is köszönöm!
I. M.: – Reméljük, minél többen elolvassák!
Gyárfás Dorka és Ignáth Márk beszélgetése Perjéssy-Horváth Barnabással. In: Duna TV, Reggel. Élő adás: 2005. november 22. 8.17–08.23.
-
Csokonai 250
-
A Váradi podcastban
-
Zsille Ákos könyvbemutatója
-
Hatvani 300
-
Határsáv a Kék ördögökben
-
Szentpéteri író-olvasó találkozó
-
Teszári Nórával a Hír TV-ben
-
Könyvheti pódiumbeszélgetés
-
Könyvbemutató a Helynekemben
-
Könyvheti rádiófelvétel
-
A pécsi könyvbemutató
-
A KultPresszóban
-
Könyvben utazom a Trend FM-en
-
A Határsáv budapesti bemutatója
-
Debreceni telefoninterjú
-
Határsáv a Campus Rádióban
-
A Vitál Rádióban
-
Tömegközeledés
-
Telefoninterjú a Méliusz Rádióban
-
Kulturális-művészeti sarok
-
Reggeli járat a Hír TV-ben
-
A Napi Mozaikban
-
A Méliusz Rádió műsorában
-
Friss Café a Friss Rádióban
-
Reggel a Duna TV-ben
-
Magyarországról jövök…
-
A Delelőben
-
A kertben
-
A Cívis Kávéházban
-
A Civil Korzóban
-
A Háttérben
-
A Kultúrházban
-
A Méliusz Rádióban
-
Rendszerek és iskolák
-
Felolvasás a regény kéziratából
-
A ló (hosszabb változat)
-
A ló (rövidebb változat)
-
Bezárt a Tilos az Á
-
Egy kiállítás könyvei
-
A Barnabás…
-
Árkádia januárban
-
A Tini-tonikban
-
Petrőczi Éva az önképzőkörről
-
A Kollégiumhoz, a városhoz méltóan
-
Legkedvesebb versem
-
Éneklő Ifjúság
-
Szabadságunk látszata