Accessibility Tools

Skip to main content

Gulyás Orsolya írása a Monitor Extrában

2017. 07.
GULYÁS ORSOLYA

Határsáv: tűpontos rendszerváltozáskori látlelet a debreceni egyetemi életről és egy zenekarról.

Szívügyünk című rovatunkban olyan emberekkel, témákkal foglalkozunk, akik/amelyek nem vagy csak áttételesen állnak kapcsolatban Keszthellyel. Nos, Perjéssy-Horváth Barnabás, a Határsáv című könyv szerzője éppen ilyen: egyetlenegyszer, még katonakorában járt Keszthelyen, útban egy hadgyakorlatra vesztegeltek néhány órát a vasútállomáson.

Az 52 éves, miskolci születésű író, szerkesztő, újságíró munkássága sokrétű és bőséges, dokumentumregényében egyetemi éveit, zenekarának, a Calandrának az útját és a korszak nagy változásait meséli el.

A debreceni Kossuth Lajos Tudományegyetem nem csak a tanulás színhelye volt abban a történelmi időszakban: az épp csak felnőtt fiatalok keresték az útjukat mind a zenében, mind a politikában, mind a másik nem szívéhez. „Pezsgett az élet, elmondható, hogy mi voltunk a rendszerváltozás fiataljai, hiszen erre a korszakra esnek az egyetemi éveink, s mi mindkét korszak – a Kádár-rendszer és az átalakuló ország – iskolapadjaiban ültünk. Ezt az élményt, ezt a tudást nem lehet elvenni tőlünk, igaz, másunk se nagyon van” – emlékszik vissza a szerző.

A hallgatókból 1988-ban összeverődő Calandra zenekar a kezdeti alagsori próbák, kisebb fellépések után a mély vízben találta magát: koncertet adott a XIV. EFOTT kisszínpadán, rendszeresen fellépett a gólyabálokon, egyetemi klubokban, szakesteken, sőt saját „szórakoztatóipari komplexumot” is működtetett Sha-Rockház néven. Fennállása során többször keresztezték egymást útjai a szintén debreceni és szintén akkortájt megalakuló Tankcsapdával, amely 1990 elején egy ízben még a Calandra előzenekara is volt. A csapat ’90-ben megnyerte az Amatőr rockzenekarok országos találkozójának megyei döntőjét. Produkciójukról Balázs Fecó zsűritag úgy jegyzetelt: „Végre zene van a színpadon.” Az országos döntőben ugyan nem jutottak helyezéshez (rossz kategóriában neveztek), Szigeti Ferenc mégis meghívta őket A rock gyermekei táborba Tokajra. Ott Gidófalvy Attila instruálásával rádiófelvétel készült a Határsáv című számról, amely a dobos Perjéssy-Horváth szerint olyan volt, mint az érettségi: „előtte egy rémálom, utána egy kellemes emlék”. A tábor utolsó napján utolsóként léphettek fel, ami azt jelentette, hogy szakmai berkekben számolnak velük. A koncert után a Karthago tagjai felajánlották, keressék fel őket Budapesten, mert a zenéjüknek huszonnégy sávra kell kerülnie, ám ezt a „határt” nem tudta átlépni a zenekar: nem élt a lehetőséggel azon melegében, és ez rányomta a bélyegét a karrierjére.

A lendület általában három évig tart, és ha nem koronázza siker, elfogy, elolvad. Bár a Calandrának novemberben elkészült az első demója, egy hónappal később pedig már a Ladánybene 27-tel állt egy színpadon, s részt vett többek között az I. Bihari rockfesztiválon a Deák Bill Blues Band és a Kispál és a Borz mellett, gyűlni kezdtek felette a fellegek. Hiába vált kora népszerű rockzenekarává a cívisvárosban, nem tudott kitörni, így 1991 októberében a dobos után a basszusgitáros-zenekarvezető is távozott, az együttes pedig a végállomáshoz ért.

Ha kíváncsiak vagyunk arra, hogy Debrecenben hogyan gubancolódtak össze a szálak, bátran bízzuk magunkat Perjéssy-Horváth Barnabásra: a szerző tűpontossággal bontja ki az összefonódásokat, csak győzzük őt követni! A Határsáv a hazai rockélet bemutatásán túl kitekintést nyújt a szétesés előtt álló Szovjetunióra; szemlélteti, hogyan lehetett „okosban” eljutni Kínába fillérekért; vagy hogy mi történt a hazánkban tanuló, a baráti szocialista országokból érkező hallgatókkal a változás szelét érezve. A bőséges fényképanyag mellett korabeli levelek, meghívók, plakátok bizonyítják, nem igaz a mottó, miszerint „ebben a történetben senki sem teljesen azonos önmagával, beleértve az elbeszélőt is”.Perjéssy-Horváth Barnabás: Határsáv. A debreceni Calandra zenekar és kora. Dokumentumregény. Horváth Barnabás Dávid, Budapest, 2017. Kapható a Líránál.

Gulyás Orsolya: Határsáv: tűpontos rendszerváltozáskori látlelet a debreceni egyetemi életről és egy zenekarról. In: Monitor Extra, IV. évfolyam, 7. szám (2017. július), 10. (Az újság ingyenes, bedobják az összes keszthelyi postaládába, és elérhető online is.)