Haldoklás és születés
„Ma már a színjátszó fesztiválok sem a régiek” – sóhajt fel némi nosztalgiát sejtetve a Hajdú-bihari Napló május 14-ei számában önmagát „–p–” kóddal fedő cikkíró. Nos, ezt mondom én is, csak más a „szöveg mélye”. „–p–” szerint ugyanis a hajdú-bihari színjátszók előző napi fóruma fáradtnak minősíthető, az amatőr mozgalom haldokló korszakába lépett és a túlságosan engedékeny zsűri mindezek ellenére mind a hét fellépő együttest országos minősítésre méltatta. De hát mivel is igazolja ezt a szomorú diagnózist „–p–” ? Akárhogy faggatom a rövidke írást, sem a sorokban, sem a sorok mögött nem találom a halálos beteg meggyőző kórrajzát. Nem találom, mert a három, eredetileg a fórumra jelentkezett csoport (Éjszakai Műszak, Közművelődési Diákegyesület Színpada, Debreceni Színjátszó Stúdió) fellépésének elmaradását sehogy sem tudom a közeli halál jelének felfogni, sem Hajdú-Biharban, sem országosan.
Véleményem és tapasztalatom szerint az amatőr mozgalom egyik meghatározó jellemzője a spontaneitás. Számos esetlegességnek kiszolgáltatott, de még a monolitikus társadalmi szervezettségben is egyik legnagyobb önmozgású, decentralizált, alulról építkező formáció. Ezért aztán lehet, hogy hazánk egyik táján vagy városában in flóribusz él, mozog, produkál a mozgalom, míg másutt egyazon időszakban hullámvölgybe kerül, mélyponton van, esetleg meg is szűnik, vagy éppen szünetel.
Ami pedig a hajdú-bihari haláltusát illeti, engedtessék meg, hogy felsoroljak néhány tényt, amelyek messzemenően cáfolják a „–p–” által megfogalmazott „orvosi jelentést” : 1990. március 18-tól május 13-ával bezárólag 32 hajdú-bihari, debreceni amatőr színjátszó csoport lépett föl, három Debrecenben és egy Hajdúböszörményben rendezett fórumon. Mégpedig 14 gyermek – 11 diák – , 7 felnőtt együttes. Ennyit a mennyiségről. Az együttesek közül a Főnix Diákszínpad (rendező Várhidi Attila) a csurgói országos diákszínpadok fórumán, ami díjat csak el lehetett hozni – kezdve az országos első díjtól –, elnyerte a zsűri különdíját, megkapta a legjobb rendezés díját, de legjobb színészi alakításért is hozott haza elismerést. A júniusban Gödöllőn megrendezendő Gyermekszínpadok Országos Fórumára az előzsűrizés két együttest is méltónak talált, mégpedig az Alföld gyermekszínpadot (rendező Várhidi Attila) és a hajdúböszörményi gyermekszínpadot (rendező Török Péter). Ugyancsak a nyáron, Kazincbarcikán, az Amatőr Színjátszás Nemzeti és Nemzetközi Fesztiváljára három együttes is várományosa a komoly rangot jelentő meghívásnak. Ezek közül kettő éppen a »fáradtnak« minősített fórumon volt látható: a Szép Színpad és az Ady-gimnázium volt diákjainak a csoportja. Ennyit a minőségről.
Most visszatérek az indító mondathoz. Igen. Ma már a színjátszó fesztiválok sem a régiek. Hál’ istennek. Mondom én. Ami az ügyben nem korszerű, az halódik. A mozgalom megszabadult az ideologikus kényszerektől. És születőben van az új. És nekünk, a május 13-ai zsűrinek éppen ez tetszett ezen a fórumon: a »szocialista« prüdériát félredobó Lysistrate, az új világ születését kísérő, a „minden lehetséges közérzetet” profi szinten megírt, megrendezett és eljátszott Pavlov kutyái. És hagytam magam elbűvölni az ugyancsak hivatásos mesterségbeli tudással bemutatott Szalonspicctől, ahol például egyik játszó arca elé tartott ócska kis képráma és a benne felvillantott két „portré” egész korhangulatot tudott teremteni, ahol ez az ifjúi kis csapat a 20-as, 30-as évek slágereit előadva, hallatlan következetes és leheletfinom iróniával a saját jelenükbe emelték elegáns könnyedséggel az általuk soha nem élt múltat. De nemcsak az a három „arany” minősítést érdemelt színpad hordozta valami születő új, szabadabb társadalmi atmoszféra jegyeit. A többi együttes, ha nem is ilyen szinten, akár egy rendezői vagy színjátszói gesztus, akár egy beiktatott játék, akár az általuk színpadra fogalmazott téma erejéig valami új szellem születését jelezte. Nem mulaszthatom el, hogy ne szóljak néhány mondatnyit az amatőrizmusról és a zsűrizésről. Baj, ha a zsűri elfeledkezik arról, hogy az amatőr művészeti mozgalmak másként szülnek produkciókat, mint a profik. A fő elfoglaltság mindennapjának sztereotípiái ellene dolgoznak az egyik legcsodálatosabb emberinek, a játéknak. A játék, a játékos kedv, a játék igénye ekképp el is sorvadhat. A homo ludens pedig az emberi faj történelmének remek eredménye. Nincs szomorúbb, mikor a ludens jelzőt elveszíti az ember. Nos, az amatőrök ösztönösen vagy tudatosan ezt a nagy emberi kincset nem akarják elveszíteni. Ezért hozzák a szívüket, lelküket, emberségük legizgalmasabb tartalmait az együttesekbe. Művészettel való kapcsolatukat nem törvényesíti diploma. Igazában nem is zsűrizésre lenne itt szükség, de embertisztelő tanácsokra, eligazításokra. Nem elrettentésre, de biztatásra, arra a József Attila-i gyönyörű intésre, melyet unalomig idézgetnek, de oly sokszor alkalmazni elfelejtenek: „Jó szóval oktasd, játszani is engedd / szép, komoly fiadat!”
Thuróczy György: Haldoklás és születés. Hozzászólás a Napló cikkéhez. In: Hajdú-bihari Napló, XLVII. évfolyam, 117. szám (1990. május 21., hétfő), 4.
-
Az Árkádiában éltem én is! újrajátszá...
-
Csokonai-jubileum
-
A Váradi podcastben
-
Öt debreceni könyvről
-
Cikk a reFORRÁS-ban
-
Kovács Gergely recenziója az Alföldben
-
Gulyás Orsolya írása a Monitor Extrában
-
Az egyetemi alumni magazinjában
-
Dominka Ede Harald írása a Kulter.hu-n
-
Programajánló a Hello, Miskolc!-on
-
Kulturális ajánló az Északban
-
Rist Lilla ajánlója a Nők Lapjában
-
Újra A hét könyve
-
Határsáv a pécsi Kinotrafikban
-
Ismét A hét könyve
-
Bálint Csaba írása a Passzió.hu-n
-
A hét könyvei között
-
Programajánló az Evensi.com-on
-
Bodnár Tibor (Ladánybene 27) posztja
-
Könyvismertető a Port.hu-n
-
Az Alumni Központ tudósítása
-
Képes beszámoló az egyetem portálján
-
Balogh Roland írása a Magyar Nemzetben
-
A Cívishír.hu híradása
-
Ajánló a Whereventen
-
A Dehir.hu invitálója
-
A Debrecen.hu programajánlója
-
Hír a bemutatóról a DE portálján
-
Szócikk a Wikipédián
-
Madonna, kollégium, blues
-
Szirák Sára a Sajtószemről
-
Ismertető a Debreceni Főnixben
-
Bence Erika tanulmánya
-
Blues a Jó Pajtásban
-
A csurgói szakmai napról
-
Részletek a Jó Pajtásban
-
Móra Regina tanulmánya
-
Kovács Nikolett előadása
-
Székely Renáta előadása
-
Az Iskola-narratívák kötetről
-
Irodalom és tapasztalat
-
Horváth Futó Hargita tanulmánya
-
Szentpéteri könyvajánló
-
Blue és a Logaritmus
-
Blue szomorkás irományai
-
A Kello recenziója
-
A Debrecen Online cikke
-
A regényről a Debreceni Disputában
-
A bluesképű diák naplója
-
Az örök Refiről
-
Perjéssy-Horváth Barnabás regénye
-
Skrabski Fruzsina írása
-
Petrőczi Éva cikke a Reformátusok Lap...
-
A Sztárok könyvajánlója
-
R. Szabó Zsuzsa könyvajánlója
-
A Könyvtárellátó recenziója
-
A Nők Lapja könyvajánlója
-
Békési könyvbeszerzés
-
Regény a debreceni diákéletről
-
Dr. Győri L. János előadása a könyvbe...
-
Ajánlások a Kollégium blues borítóján
-
Haldoklás és születés
-
Fáradt fórum
-
A Szép Színpad bemutatói
-
Programajánló
-
Programok (Pavlov kutyái)
-
A Kölcsey Művelődési Központ Programj...
-
Kollégium és színjátszás
-
Petrőczi Éva rádióriportja
-
Színházcsinálók
-
A gimnáziumi évkönyvről
-
Diákok a színpadon
-
Színvonalas produkciók a versenyen
-
Gazdag program
-
A 40. évfordulóra készülve
-
Pályázatok, vetélkedők
-
Híres Alma Materek: a Refi
-
Csoma Sándor-emlékünnepély
-
Pályázati felhívás
-
Az áprilisi előadásról
-
Borzán Gáspár-emlékverseny „ősbemutat...